پرچم رنگین کمان (افتخار)

رنگین کمان(قوس و قزح) پدیده‌ای است دیداری که در آن نور سفید خورشید در برخورد با قطر ه‌های آب موجود در جو به طیفی از نورهای شکسته شده تبدیل می شود. ما آن را در آسمان به شکل قوسی مرکب از رنگهای قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش می‌بینیم.
بسیاری از طراحان با الگو گرفتن از این پدیده طبیعی و زیبا که بیان گر تنوع، شادی، نور و… است، پرجم هایی طراحی کردند که هریک نماد یک حرکت، جنبش یا عقیده ای است.
در بین همجنسگرایان پرچم رنگین کمان به نشانه غرور و افتخار (pride) معروف است. این پرچم را گیلبرت بیکر(Gilbert Baker) در سال 1978 طراحی کرده. ظاهرا دوست پسر او Jomar Teng نیز در این طراحی همراه او بوده است. در ابتدا پرچم با هشت نوار طراحی شده بود:

صورتی گرم (hot pink): جنسیت (sexuality)
قرمز (red) : زندگی (life)
نارنجی (orange) : شفا (healing)
زرد (yellow) : نور خورشید (sunlight)
سبز (green): طبیعت (nature)
فیروزه (turquoise) : سحر و جادو / هنر (magic/art)
نیلی (indigo) : تومانینه / هماهنگی (serenity/harmony)
بنفش (violet) : روحیه (spirit)
وقتی قرار شد این پرچم هشت رنگ به تولید انبوه برسد، کمپانی های تولید کننده به دلیل پرهزینه بودن رنگ صورتی، آن را حذف کردند و پرچم با هفت رنگ تولید شد و در پرچم جدید رنگ نیلی جای خود را به آبی داد. سال 1978 و در رژه افتخار رنگ فیروزه ای از پرچم حذف شد و پرچم به شش رنگی تبدیل شد که تا به امروز نماد اتحاد و افتخار جامعه اقلیت های جنسی شده است. 
نمادهای دیگری برای جامعه اقلیت های جنسی وجود دارد. مانند: دست بنفش، لاندا، تبر دو تیغه (Labrys) و… 
برای اطلاع بیشتر به صفحه نمادهای جامعه ال.جی.بی.تی در ویکی پدیا مراجعه کنید.

20 دیدگاه مال خودتان را بیفزایید

  1. نقطه چين ها. . . می‌گوید:

    این پرچم پر از معنیه..یادمه کیاجانم معنی رنگاشو بهم گفت..پست جالبیه..خیلی ها هنوز معنی این پرچمو نمیدونن!..یوسف

    لایک

  2. اندوه پرست می‌گوید:

    ممنون از اعطاعات جالب و مفیدی که در اختیار گذاشتی…راستی به زودی یه دست بند رنگین کمونی دیگه از خودم به نمایش میزارم تو وبلاگ…دارم روش کار میکنم…

    لایک

  3. غریبه 89 می‌گوید:

    منم وقتی خجالت میکشیدم میشدم 7 رنگ .. بعدن یه روز تصمیم گرفتم یه رنگشو حذف کنم الان وقتی خجالت میکشم 6 رنگه میشه :-))خب خارج از شوخی پست واقعن قشنگ و آموزنده ای بود .. خب خود من این فراز و نشیب هایی که پرچم طی کرد تا به اینجا رسیدو نمی دونستم .. مرسی از زحمتی که کشیدی :-*

    لایک

  4. نيما می‌گوید:

    ميگم خوب شد تو ايران اسلامي توليد نشد…وگرنه رنگ سفيد و مشكي به نيت عمامه آقايان به اين تركيب اضافه ميشد …عزيزم سبز تو اين تركيب رنگ طبيعت نيست كي گفته ؟ چرا اطلاعات غلط ميدي.. اين رنگ نشان اسلام … بعله اسلام ناب محمدي …. .

    لایک

  5. یوسف... می‌گوید:

    بابت اطلاع رسانی ممنون

    لایک

  6. مهرزاد قصه گو می‌گوید:

    مرسی شایان جون.زحمت کشیدی.نمیدونستم شیش رنگ شده.تبریک میگم قالبتو عوض کردی.

    لایک

  7. مهرشاد می‌گوید:

    چقدر فراز و نشیب داشته این پرچم ما تا شده این!شایانم"قرمزت" شاد!"نارنجی ات" پایدار!"زرد"، تابنده بر وجود زیبایت!"سبزت" سبز!"نیلی ات" دائمی!"بنفشت" سرزنده!رنگین کمان وجودت جاودانه عزیزم!پست آموزنده ای بود.مرسی/بوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو… س؟!؟! عمرا"! دی!

    لایک

  8. شایان می‌گوید:

    به مهرشاد:الهی قربون اون تصویر قشنگت از رنگین کمون برم عزیز دلم، نازنین همسرم، دلبرم، سرورم، تاج سرم…بووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووما نیز عمرا سین را روانه گونه ات کنیم! این "واو" ها تا به پایان در پایداری برایت ترانه می خوانند!

    لایک

  9. استفراغ می‌گوید:

    خوب نمی دونم وللهمن می آم اینجا که یه چیز دیگه بخونمداداشیالبته این هم خیلی با حال بودولیچرا یه جور دیگه نمی نویسی؟بوسس

    لایک

  10. پوریا می‌گوید:

    ممنون اطلاعات جالبی بود. خیلی خوبه به دونه از این پرچم ها یا دست بند ها داشته باشه

    لایک

  11. شاهين می‌گوید:

    سلام Wow ما چه گزشته اي داشتيم و خبر نداشتيم مرسي از اين جور چيزا خوشم مياد يه آموزش درست كردن دستبندم بزارين دي اون قسمت كرج خوب كجاش رو متوجه نشدي استفراق فهميد يه نظر هم در موردش داد شايد كمكت كنه مرسي هم حس

    لایک

  12. رها می‌گوید:

    ممنون برای اینکه بیننده پایه وبلاگمی و همیشه نظرتو بیان میکنی

    لایک

  13. Red Confine می‌گوید:

    عجب!!!اينهمه رنگ بود ما نميدونستيم؟

    لایک

  14. مهرداد می‌گوید:

    مال من سیاهه رنگش.

    لایک

  15. dozdedelha می‌گوید:

    سلام شايان جانبا پرچم و اين چيز ها كاري ندارم پس نظر ندم بهتره. اما در مورد پستم برات جواب گذاشتم. اميدوارم جوابت رو داده باشم

    لایک

  16. رها می‌گوید:

    ادرس پابلیک پیجم تغییر کرد :-)فکر کنم این یکی آتو آ÷دیت باشه !http://www.google.com/reader/shared/user%2F14206382580010458611%2Flabel%2Fblog%202010?hl=en

    لایک

  17. amirali می‌گوید:

    dadash,webloget kheyli bahal o kamele.man khodam manie rangaye parchamo nemidunesam.harchi faghre etelaati dasham raf shod.

    لایک

  18. amirali می‌گوید:

    dadash,webloget kheyli bahal o kamele.man khodam manie rangaye parchamo nemidunesam.harchi faghre etelaati dasham raf shod.

    لایک

  19. K.One می‌گوید:

    شایان جان,نظر دوستان برای ما خیلی مهمه .چشم امروز فردا اسباب کشی میکنیم… بازم ممنون.

    لایک

نگاه شما